Η αλήθεια πίσω από τη δυσκολία εύρεσης προσωπικού σε ένα σύγχρονο spa
Η εικόνα που βλέπει ο πελάτης… και η πραγματικότητα που ζει ο manager
Όταν μπαίνει ένας πελάτης στο spa, το πρώτο που παρατηρεί είναι
η ατμόσφαιρα: χαμηλός φωτισμός, απαλή μουσική, αιθέρια έλαια, καθαροί χώροι και
χαμογελαστό προσωπικό. Αυτή είναι η βιτρίνα.
Από πίσω όμως, τρέχει μια συνεχής διαδικασία συντονισμού. Κάθε βάρδια, κάθε
θεραπεία, κάθε ραντεβού εξαρτάται από το αν θα εμφανιστεί ο θεραπευτής στην ώρα
του, αν ο ρεσεψιονίστ θα διαχειριστεί σωστά τα ραντεβού, αν η καθαρίστρια θα
φροντίσει να είναι έτοιμο το δωμάτιο.
Και η πραγματικότητα σήμερα είναι πως η στελέχωση αυτών των θέσεων είναι πιο
δύσκολη από ποτέ.
Δεν λείπουν μόνο οι δεξιότητες – λείπει και η διάθεση
Ας μιλήσουμε ειλικρινά. Ο χώρος των spa δεν είναι όπως πριν 15 χρόνια. Τότε, οι περισσότεροι νέοι έβλεπαν μια δουλειά ως ευκαιρία να ξεκινήσουν από κάπου. Σήμερα, βλέπουμε συχνά μια εντελώς διαφορετική νοοτροπία.
- Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Ένωσης Χώρων Ευεξίας (2023), το 68% των spa στην Ελλάδα δηλώνει ότι δυσκολεύεται να βρει προσωπικό.
- Το 42% αναφέρει ότι οι υποψήφιοι που έρχονται στις συνεντεύξεις δεν έχουν καν βασικές γνώσεις, ενώ το 37% αναφέρει ότι πολλοί απορρίπτουν θέσεις επειδή δεν θέλουν βάρδιες ή ευθύνη.
Δεν μιλάμε απλώς για τεχνικό κενό. Υπάρχει και ένα κενό στάσης:
Άνθρωποι που έρχονται χωρίς να έχουν κάνει καμία έρευνα για το spa, που
απαιτούν υψηλούς μισθούς χωρίς εμπειρία, που περιμένουν να δουλέψουν "όποτε
τους βολεύει".
Παραδείγματα από την καθημερινή μάχη για προσωπικό
Ως spa manager, έχω ζήσει περιστατικά που ίσως ακούγονται ακραία, αλλά είναι απολύτως αληθινά:
Η περίπτωση του "δεν θέλω να κουραστώ"
Νέα θεραπεύτρια, μόλις ξεκίνησε. Μετά την πρώτη εβδομάδα, μου λέει:
«Μα είναι δυνατόν να κάνω 6 θεραπείες την ημέρα; Κουράζονται τα χέρια μου.»
Η δουλειά του μασέρ, όμως, βασίζεται ακριβώς στη χρήση των χεριών!
Η περίπτωση του "θέλω περισσότερα χωρίς απόδειξη"
Νέος αισθητικός με πτυχίο, αλλά χωρίς προϋπηρεσία. Μόλις τελείωσε την
εκπαίδευση στο spa και πριν
καν ξεκινήσει κανονικά, ζητάει αύξηση, γιατί – όπως είπε – "οι φίλοι του
παίρνουν περισσότερα".
Όταν του εξήγησα ότι χρειάζεται πρώτα να δείξει την αξία του, επέλεξε να μην
συνεχίσει.
Η περίπτωση της απότομης αποχώρησης
Ρεσεψιονίστ που τον εκπαιδεύσαμε επί έναν μήνα, ξαφνικά ένα πρωί δεν
εμφανίστηκε. Όταν επικοινωνήσαμε, είπε:
«Αποφάσισα να μείνω σπίτι και να πάρω επίδομα. Δεν μου αρέσει να δουλεύω
Σάββατα.»
Αυτά δεν είναι απλώς ατομικά παραδείγματα. Είναι συμπτώματα μιας μεγαλύτερης αλλαγής στον τρόπο που αρκετοί άνθρωποι βλέπουν την εργασία.
Το spa δεν είναι απλή δουλειά – είναι αποστολή
Ένα spa δεν λειτουργεί με αυτόματο πιλότο. Κάθε μέρα απαιτεί επαγγελματισμό και ομαδικότητα:
- Ο θεραπευτής πρέπει να έχει ενέργεια, θετική διάθεση και ακρίβεια στις τεχνικές του.
- Ο υπάλληλος υποδοχής πρέπει να διαχειρίζεται πιεστικές καταστάσεις, όπως καθυστερήσεις ή απαιτητικούς πελάτες.
- Το βοηθητικό προσωπικό πρέπει να κρατάει το περιβάλλον καθαρό, απολυμασμένο και έτοιμο ανά πάσα στιγμή.
Αυτά δεν γίνονται αν κάποιος βλέπει τη δουλειά σαν αγγαρεία. Θέλουν διάθεση, κόπο, ψυχή.
Γιατί φτάσαμε εδώ;
Υπάρχουν κοινωνικοί και οικονομικοί λόγοι που οδήγησαν σε αυτή τη νοοτροπία:
- Τα επιδόματα και οι παροχές (αν και αναγκαία σε δύσκολες εποχές) καμιά φορά δημιουργούν ένα περιθώριο βολέματος.
- Η οικονομική στήριξη από γονείς ή οικογένεια επιτρέπει σε αρκετούς να μην μπουν άμεσα στην αγορά εργασίας.
- Τα social media και η "κουλτούρα της εύκολης επιτυχίας" περνούν το μήνυμα ότι μπορείς να βγάλεις χρήματα γρήγορα και χωρίς κόπο – κάτι που σπάνια είναι αλήθεια.
Η άλλη πλευρά του νομίσματος
Δεν είναι όλα μαύρα. Υπάρχουν και οι επαγγελματίες που έρχονται με όρεξη, που ρωτούν, που δουλεύουν σκληρά και σε έναν χρόνο γίνονται πολύτιμα στελέχη. Αυτοί είναι οι άνθρωποι που κρατούν ζωντανά τα spa. Αυτοί αποδεικνύουν ότι, όταν υπάρχει διάθεση, η εξέλιξη είναι μεγάλη:
- Από απλός μασέρ μπορείς να φτάσεις υπεύθυνος τμήματος.
- Από ρεσεψιονίστ μπορείς να φτάσεις spa supervisor.
- Υπάρχουν περιπτώσεις που μέσα σε 3-4 χρόνια κάποιος χτίζει καριέρα και μισθό που δεν φανταζόταν.
Τι χρειάζεται λοιπόν;
Ειλικρίνεια: να ξέρεις ότι θα κουραστείς.
Εκπαίδευση: να επενδύσεις στο να μάθεις σωστά.
Όρεξη: να βλέπεις τη δουλειά όχι σαν αγγαρεία, αλλά σαν σκαλοπάτι.
Συνέπεια: να είσαι εκεί, κάθε μέρα, με επαγγελματισμό.
Κλείνοντας – Ένα μήνυμα σε όσους σκέφτονται να μπουν στον χώρο
Ο χώρος της ευεξίας και των spa δεν είναι για όλους. Θέλει δέσμευση, θέλει κόπο, θέλει να αγαπήσεις αυτό που κάνεις. Όμως, αν μπεις με καθαρή πρόθεση, μπορεί να σου προσφέρει μια καριέρα γεμάτη δημιουργικότητα, αλληλεπίδραση με ανθρώπους και επαγγελματική ικανοποίηση.
Το μόνο που ζητάμε όσοι βρισκόμαστε σε θέσεις ευθύνης είναι αυτό: έλα
έτοιμος να μάθεις, να δουλέψεις, να δώσεις το καλύτερο σου εαυτό.
Γιατί ένα spa δεν
χτίζεται μόνο με τούβλα και αρώματα – χτίζεται με ανθρώπους. Κι αν οι άνθρωποι
αυτοί δεν έχουν διάθεση να εργαστούν, τότε το πιο πολυτελές spa του κόσμου
δεν θα μπορέσει ποτέ να προσφέρει την εμπειρία που υπόσχεται.
